Kompetenciamérés
Mit mér a kompetencia mérés?
A szövegértés fogalma:
az írott nyelvi szövegek megértésének, használatának és a rájuk való reflektálásnak a képessége, annak érdekében, hogy az egyén elérje céljait, fejlessze tudását, képességeit, kikapcsolódjék, sikerrel alkalmazkodjon vagy vegyen részt a mindennapi kommunikációs helyzetekben.
A matematikai eszköztudás magában foglalja:
az egyénnek azt a képességét, amelynek segítségével megérti és elemzi a matematika szerepét a valós világban; a matematikai eszköztár készségszintű használatát; az elsajátított matematikai tudás valós élethelyzetekben való alkalmazásának igényét és az erre való képességet; a matematikai eszközök használatát a társadalmi kommunikációban és együttműködésben az egyén életkorának megfelelő szinten
Az iskolánk és az országos átlag összehasonlítása:
A kompetencia mérések összehasonlító elemzése a megadott kérdések alapján
Az Országos kompetenciamérések fenntartói, intézményi és telephelyi szintű eredményei a 2006/2007. tanévi méréstől nyilvánosak. A tanulók eredményei a 2007/2008. tanévi méréstől kezdődően a mérési azonosító megadásával lehetséges.
Az elmúlt évek méréseinek eredményei – országos jelentések
- 2016/2017. tanévi Országos kompetenciamérés (2017. május 24.)
- 2015/2016. tanévi Országos kompetenciamérés (2016. május 25.)
- 2014/2015. tanévi Országos kompetenciamérés (2015. május 27.)
- 2013/2014. tanévi Országos kompetenciamérés (2014. május 28.)
- 2012/2013. tanévi Országos kompetenciamérés (2013. május 29.)
- 2011/2012. tanévi Országos kompetenciamérés (2012. május 30.)
- 2010/2011. tanévi Országos kompetenciamérés (2011. május 25.)
- 2009/2010. tanévi Országos kompetenciamérés (2010. május 26.)
- 2008/2009. tanévi Országos kompetenciamérés (2009. május 27.)
- 2007/2008. tanévi Országos kompetenciamérés (2008. május 28.)
- 2006/2007. tanévi Országos kompetenciamérés (2007. május 30.)
- 2005/2006. tanévi Országos kompetenciamérés (2006. május 31.)
- 2003/2004. tanévi Országos kompetenciamérés (2004. május 17.)
Mit mér a kompetencia mérés?
A szövegértés fogalma:
- az írott nyelvi szövegek megértésének, használatának és a rájuk való reflektálásnak a képessége,
- annak érdekében, hogy az egyén elérje céljait, fejlessze tudását, képességeit, kikapcsolódjék,
- sikerrel alkalmazkodjon vagy vegyen részt a mindennapi kommunikációs helyzetekben
A matematikai eszköztudás magában foglalja:
- az egyénnek azt a képességét, amelynek segítségével megérti és elemzi a matematika szerepét a valós világban;
- a matematikai eszköztár készségszintű használatát; az elsajátított matematikai tudás valós élethelyzetekben való alkalmazásának igényét és az erre való képességet;
- a matematikai eszközök használatát a társadalmi kommunikációban és együttműködésben az egyén életkorának megfelelő szinten
Országos összehasonlítások
Erről a grafikonról több dologra is lehet következtetni: az egyik, hogy az országos átlageredmények az évek során nem változtak jelentősen, a másik pedig az, hogy az átlag pontszámok a 6. és 8. évfolyam között jelentősen megugranak, míg a 8. és 10. évfolyam között alig változik. Ez magyarázható a gyerekek életkori sajátosságaival, hiszen 12-14 éves kor között alakul ki a tudatos tanulás és az első nagy szellemi érés időszaka ez. A második szakasz a matematikai képességek rögződésének időszaka, a számolási, egyenlet megoldási rutin fejlődése ezekre a tanévekre tehetők. Egy 6-odikos és 10-edikes diák pontjai között kb. 120-150 az eltérés.
Országos összehasonlítás szövegértésből
A matematikához hasonlóan itt is megállapíthatjuk, hogy az évek során nem volt jelentős változás az országos átlagokban, bár a 6. évfolyamon 2011-12-ben volt egy kis mélypont. Itt nincs akkora eltérés a 6. – 8. évfolyam között, mint a matematikában, egyenletesebb a növekedés, az átlagos eltérés egy 6-odikos és 10-edikes diák között kb. 100 pont.